Schrijf een volledige mediakit in slechts 5 stappen!

Wanneer een bedrijf vraagt om je informatie, wat stuur je ze dan? Met een mediakit heb je alle relevante cijfers en gegevens zo bij de hand. Waarom ze handig zijn, wat het nut is van een goede tagline en welke gegevens je mediakit moet bevatten, vind je in deze blog. 

mediakit schrijven tips

Wat is een mediakit?

Wanneer je wil samenwerken met bedrijven of een pr afdeling/bureau, vragen ze vaak om verschillende gegevens. Je kan die natuurlijk mailen, maar handiger is om alles in één keer te verzamelen in je mediakit. Dat is een document waarin jouw potentiële opdrachtgever alle relevante gegevens in één oogopslag kan vinden. Bovendien is het makkelijk te archiveren en op een later moment terug te kijken.

Wanneer en hoe geef je de mediakit?

Sommige bloggers draaien ze uit en reiken ze uit in combinatie met hun visitekaartje. Maar doorgaans gebruik je een mediakit vooral digitaal: je stuurt hem mee als bijlage bij een e-mail om je voor te stellen aan een nieuw PR bureau of wanneer je graag bij een bedrijf of organisatie op de perslijst wil komen.

Wat is het voordeel van een mediakit?

Persoonlijk vind ik dat er drie voordelen aan zitten:

  • Je komt professioneler over
  • Alle relevante gegevens staan erin; dit voorkomt dat je mailt en bijvoorbeeld geen statistieken meestuurt
  • Bedrijven/organisaties krijgen een beter beeld van je dan wanneer je alleen je cijfers mailt

Het prettige is namelijk dat je voor je mediakit uitgebreid kunt nadenken over wie jij bent, waar je voor staat en hoe jij je onderscheidt van de andere bloggers in jouw niche. Die tekst kun je honderd keer aanpassen en telkens weer verbeteren. Dat is zo anders dan wanneer je een algemener voorstelmailtje stuurt aan een PR bureau of opdrachtgever. Je mediakit is veel breder.

Hoe maak je een mediakit?

Er zijn verschillende manieren waarop je mediakits kunt maken. Via online programma’s als Canva en PicMonkey bijvoorbeeld, maar het kan ook heel simpel via Word. Vergeet dan niet op te slaan als PDF. Ik koos voor dat laatste omdat ik graag met Word werk en er goed mee uit de voeten kan, maar kijk vooral zelf rond en probeer verschillende manieren uit om te zien wat bij jou past.

Een goede mediakit bevat 5 onderdelen

Sterke profielfoto

Volgens mij begint alles met een sterke profielfoto. Dat kan natuurlijk mooi portret zijn, maar je kan op andere, originele manieren zeker ook duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat. Mijn belangrijkste doelgroep bestaat uit moeders. Daarom besloot ik bewust te kiezen voor een foto waar ik met mijn dochters op sta, knuffelend en – naar ik hoop – liefdevol. Blog jij juist over sporten, kies dan voor een actiefoto en vind je koken heerlijk, laat dat dan ook goed naar voren komen. Probeer ook te prikkelen. Vergeet namelijk niet:

A picture is worth a Thousand words

Je logo en tagline

Wat ook niet mag ontbreken is je logo, zeker niet wanneer je blog ook je bedrijf is. Dat heeft ook te maken met herkenbaarheid creëren dankzij je beeldmerk. Laat dit dus prominent terugkomen in je mediakit, al dan niet gevolgd door je eigen tagline.

Wie jij bent

De lezer van je mediakit heeft dankzij je foto en logo een beeld van wie je bent en hopelijk ook wat je doet. Nu is het aan jou om de verwachtingen waar te maken:

  • Schrijf beknopt over je achtergrond. Hoe ziet je gezin eruit, heb je naast het schrijven ook hobby’s die eventueel relevant zijn en wat is je leeftijd?
  • Beschrijf in een ander kader waarom mensen op jouw website komen en wat ze hier allemaal kunnen vinden. Denk daarbij aan woorden als inspiratie, herkenning, reviews, trends, informatie. Hoe specifieker je blogt, des te makkelijker het natuurlijk is om je website te vangen in een kort en bondig stukje. Wanneer je geen niche hebt, is het belangrijk om daar de nadruk op te leggen: je bent een veelzijdige blogger en jouw lezers zijn heel divers.

Statistieken

Misschien wil je er niet te veel mee bezig zijn, maar als je samenwerkingen hoopt op te zetten zijn de statistieken wel belangrijk. Welke je zeker moet noemen?

  • Unieke bezoekers per maand
  • Aantal views per maand (onderschat deze niet: je kan misschien 3.000 unieke bezoekers per maand hebben, maar als die samen 10-20K blogs lezen dan heb je toch een behoorlijk nuttig bereik)
  • Social media (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Google+, YouTube – alles waarop je maar actief bent en wat handig kan zijn tijdens een samenwerking)
  • Persoonlijke gegevens over je doelgroep: bereik je vooral mannen of juist vrouwen, welke leeftijdscategorie en welke interesses hebben ze?
  • Je best gelezen blogs (het kan interessant zijn om te laten zien waar jouw lezers interesse in hebben; bestaat de top 3 uit blogs die de kern minder vatten, kies dan voor drie andere goed gelezen blogs)

Welke samenwerkingen op jouw website mogelijk zijn

Allereerst is het handig op te schrijven waar je voorkeur ligt: reviews, advertorials, sponsored content, winacties etc. Post je ook (betaald) op Instagram? En maak je video’s of schrijf je alleen blogs?

Verder zijn handig:

  • Opsomming van bedrijven waarmee je eerder samenwerkte. Het kan handig zijn deze voor verschillende opdrachtgevers aan te passen wanneer je een veelzijdige blog hebt. Denk dan aan beautymerken of juist samenwerkingspartners uit de reisbranche.
  • Als je die hebt: positieve reacties van eerdere opdrachtgevers. Je kan best de stoute schoenen aantrekken en vragen of ze een testimonial over je willen schrijven voor je mediakit. Dat kan je ook vragen aan anderen met wie je samenwerkte.
  • Voorbeelden van reviews/advertenties waar je echt trots op bent en waarmee je je veelzijdigheid goed kunt laten zien.
  • Een tariefkaart met daarbij gespecificeerd hoeveel een uitgebreide review kost, wat je vraagt voor links in een bestaand artikel of een advertorial.

Inspiratie voor mooie mediakits

Ik nodig je natuurlijk van harte uit op mijn Pinterest profiel, waar ik een aantal bij elkaar verzamelde. Vooral Amerikaanse bloggers zijn heel bedreven in het maken van prachtige kits waarin alle gegevens op een rijtje staan. Bovendien vind je soms iets dat je op een nieuw, origineel idee brengt. Daarnaast vind je hier ook nog een handig overzicht waarbij je volop (uiteenlopende) inspiratie kan opdoen. Zo vind je altijd iets dat bij je past!

Over de auteur