Zo schrijf je een goede review! (Incl. checklist)

Een goede review schrijven kost tijd. Maar waar moet hij aan voldoen? Hoe sluit je een barterdeal? En wat valt daar eigenlijk allemaal onder? In dit artikel vertel ik je alles over een goede review en geef je een checklist om aan het eind nog eens te controleren of alles erin staat.

product reviewen hoe

Barterdeals

Wat is een barterdeal?

Voor ik inga op het schrijven van een goede review, eerst een korte uitleg over de term ‘barterdeal’. Wat houdt het precies in?

Een barterdeal houdt in dat je in ruil voor een product een wederdienst levert. In het geval van bloggers betekent dat het schrijven van een review op je website.

Wat voor soort barterdeals doen bloggers?

Het kan enorm uiteenlopen, zoals je kunt lezen in mijn artikel met 7 manieren waarop je kunt verdienen met je blog. Denk aan:

  • Speelgoed (van een klein autootje tot pratende pop)
  • Kleding (van ondergoed tot een complete outfit, voor jezelf maar ook voor de kinderen)
  • Make-up (lipstick, innovatieve sponsjes en kwasten)
  • Voedsel (een nieuwe biersoort, complete borrelplank of broodbeleg)
  • Verzorgingsproducten (van zonnebrandcrème tot luiers)
  • Accessoires (riemen, tassen)
  • Schoenen
  • Gebruiksvoorwerpen (fiets, step, hangmat)
  • Theatervoorstellingen
  • Filmpremières
  • Rondleiding door een museum
  • Toegang tot een pretpark
  • Persreis

Kortom, het kan werkelijk alles zijn. Zolang je er dus maar geen financiële vergoeding voor krijgt, want dan is het letterlijk gezien geen barterdeal meer. Dat wil overigens niet zeggen dat bloggers hun reviews altijd onbetaald schrijven, maar daarover later meer.

Hoe schrijf je een goede review?

‘Vergeet’ dat je het product gekregen hebt

Voor je gaat schrijven, is het belangrijk dat je probeert los te laten dat je dit product gekregen hebt. Natuurlijk zal het bedrijf graag zien dat je enthousiast bent. En natuurlijk ben je automatisch enthousiaster wanneer je iets krijgt. Maar het is wel belangrijk dat je dit uiteindelijk weet los te koppelen. Je hebt een verantwoordelijkheid naar je lezers toe. Zij geven mogelijk hun zuurverdiende geld uit naar aanleiding van jouw review, dus ga daar zorgvuldig mee om.

Beschrijf het product

Kruip in de huid van een potentiële koper. Wat zou hij of zij willen weten? Stel jezelf vervolgens zoveel mogelijk verschillende vragen, zoals:

  • Algemeen: Hoe ruikt het? Hoe voelt het product? Van welk materiaal is het gemaakt? Is het kwetsbaar? Komt de kleur overeen met wat je op de website zag? Moest je lang op je bestelling wachten?
  • Speelgoed: maakt het irritante geluidjes? Spelen je kinderen er daadwerkelijk lang mee of is het eenmalig leuk?
  • Make-up: is dit product op dieren getest? Is het voldoende gepigmenteerd?
  • Schoenen: lopen ze lekker? Zijn ze voldoende stevig? Krijg je waar voor je geld?
  • Persreis: zou je het geld er zelf aan uitgeven? Komt de bestemming overeen met de informatie die je vooraf kreeg? Hoe is de service?

Vermeld praktische zaken

Wat is handig voor de potentiële klant? Houd op evenementen daarom altijd je ogen open. Om een voorbeeld te geven: je bent ergens waar mensen klagen over een tekort aan toiletten. Is er misschien een wc aan het begin van het pand die bijna niemand gebruikt? Of heb je andere tips? Altijd delen!

  • Prijs
  • Waar kan je het kopen? (Of: wanneer komt de show in het theater/de film in de bioscoop)
  • Loopt er momenteel een voordelige kortingsactie?
  • Moet je bezorgkosten betalen?
  • Welk formaat heeft de verpakking?
  • Wat is het adres (in geval van pretpark, museum of dierentuin)?
  • Geef praktische tips, zoals een parkeerplek op loopafstand en of er eventueel een voordelig alternatief is (openbaar vervoer)
  • Waar je terecht kunt met meer vragen

Geef je eerlijke mening

Als je razend enthousiast bent, verzin dan geen minpunten om maar eerlijk over te komen. Je vaste lezers leren je kennen en zien vanzelf dat je heus niet altijd lyrisch reageert. Aan de andere kant is kritisch zijn dus ook niet erg. En niet ieder minpunt is per se negatief: stel dat product X heel fijn in gebruik is, maar niet geschikt voor kinderen onder de 3, dan kun je dat op die manier benoemen

Wat doe je als het product echt gigantisch tegenvalt?

Een eerlijke review schrijven

Je zou kunnen zeggen dat het bedrijf zelf het risico neemt door jou het product toe te sturen. In die zin ben je ze niets verschuldigd en kan je gewoon een compleet eerlijke review schrijven.

Vergeet daarbij niet dat kleine webshops vaak gedreven worden door ondernemers die elke dag vol passie aan de slag gaan. Misschien is er nu iets misgegaan, maar kan het hersteld worden.

Het kan ook zo zijn dat een product op zich niet eens zo tegenvalt, maar de enorme berg verpakkingsmateriaal niet verantwoord voelt in een wereld die zich bekommert om het plasticprobleem. Dan kan je dat best benoemen.

Terugkoppelen aan het bedrijf

Deze manier geniet mijn persoonlijke voorkeur. Zeker in het geval van kleine ondernemers. Ik vind het zelf ook prettiger om een review online te zetten als ik enthousiast ben over een locatie of product dan dat ik het eigenlijk helemaal niks vind.

Bovendien kan het bedrijf vaak wel iets met je input. En soms is het een kwestie van smaak. Ik heb weleens een enorm saai kinderboek toegestuurd gekregen en daarover heb ik gemaild dat ik hier niks mee kon voor mijn site. Dat de kinderen al halverwege de eerste bladzijde weer wegliepen. De review kwam niet online en de uitgeverij was blij met mijn manier van handelen.

Waarom zou je een financiële vergoeding vragen voor een review?

Wanneer je een product of dienst recenseert, ben je best wat tijd kwijt:

  • Je maakt goede productfoto’s
  • Je test het product uitgebreid
  • Na afloop schrijf je een review; het liefst op een manier dat je lezers het graag lezen en zonder dat je te veel vervalt in een standaard format

Dit kost je dus meer tijd dan een advertorial of sponsored content terwijl die twee je wel meer geld opleveren. Bovendien zijn er drukke periodes, zoals rond de feestdagen. Dan willen alle partijen je tegelijkertijd over de vloer hebben en krijg je van alle kanten producten toegestuurd. Ze willen allemaal tegelijkertijd online (het liefst gisteren) en dan kan een betalingssysteem verhelderend werken. Wie het meest betaalt, krijgt voorrang. Wie niet betaalt, komt vanzelf aan de beurt.

Hoeveel geld vraag je voor het schrijven van een review?

Niks

Wanneer je een product/dienst graag wil hebben of een prettige band hebt met het PR bureau, dan kan je er bewust voor kiezen om geen geld te vragen voor het schrijven van de review. De voordelen daarvan?

  • Je kunt het product verwerken in een algemene blog (Mijn 10 favoriete make-upproducten van het moment, Last van de kou? 7 handige tips, Wat je zeker moet meenemen op vakantie)
  • In het artikel zelf kan je een affiliate link plaatsen en op die manier toch nog wat geld verdienen aan je review
  • De kans bestaat dat je nog eens een samenwerking kan doen (in het geval van pretparken en filmpremières erg fijn)

Verder heb je in een aantal gevallen ook geen financiële vergoeding nodig, omdat de prijs van je product of dienst al behoorlijk hoog is. Denk aan een matras van bijna duizend euro, persreis waarbij de accommodatie gratis is of dat evenement waarvan de toegangskaarten voor jullie hele gezin al ruim € 200,00 kosten.

Shoptegoed

Wanneer je werkt met shoptegoed kun je iets makkelijker vragen om een mooi bedrag. Zeker wanneer het bedrijf meer waarde hecht aan je linkwaarde dan het directe bereik van je blogartikel.

Mijn richtlijn? Het bedrag dat ik normaal gesproken vraag voor advertorials en sponsored content. In een aantal gevallen zal je shoptegoed lager uitvallen, maar dat vind ik zelf niet zo’n ramp. Die afweging zal per situatie en product anders zijn.

Financiële vergoeding op factuur

Heeft het product een lage waarde en zie je de toegevoegde waarde voor je website ook niet direct? Dan kun je ervoor kiezen om een financiële vergoeding te vragen. Hiervoor gebruik ik de volgende rekensom:

Normale vergoeding sponsored content – de waarde van product = financiële vergoeding

Werk je samen met een PR bureau dan is de kans groot dat er geen budget is. Maar bedrijven zijn nog weleens bereid te betalen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Checklist voor een goede review

Om het je makkelijker te maken, ontwikkelde ik onderstaande checklist.

  • Prijs
  • Prijs-kwaliteitsverhouding
  • Geur, kleur, vorm, maat
  • Waar kan je het kopen/zien/beleven?
  • Wanneer is het product of de dienst verkrijgbaar?
  • Wat maakt dit product of deze dienst zo bijzonder? Waarom is het een toevoeging op je leven? (Of juist niet)
  • (Exclusieve) tips voor optimaal gebruik
  • Mooie afbeeldingen, liefst in daglicht
  • Eventuele minpunten
  • Beoogde doelgroep van de opdrachtgever
  • Je eerlijke mening (hoe lang blijft het interessant)

Schrijf jij veel reviews? Vind je het leuk om te doen of kies je heel bewust uit welke producten je wel graag wil testen en welke je aan je voorbij laat gaan? En hoe sta jij tegenover betaald worden voor een review?

Over de auteur