Wat is een huisstijl?
Iedereen heeft wel eens gehoord van een huisstijl. De meeste mensen weten ook wel redelijk wat een huisstijl is, maar je zult je nog verbazen over welke elementen er allemaal onder vallen… Een huisstijl is meer dan alleen een logo! Er zijn veel onderwerpen waar rekening mee gehouden moet worden bij het opzetten van een huisstijl. Laten we gaan kijken wat een huisstijl is en waarom het zo belangrijk is.
Wat is een huisstijl dan precies?
Een huisstijl is het visuele uiterlijk van een bedrijf of een organisatie, waarmee de waarden en identiteit van het merk worden uitgedrukt. Denk hierbij aan het logo, de kleuren, de typografie en de fotografie, die allen samen een consistente visuele identiteit creëren. Het is een manier om je te onderscheiden van de concurrentie en om je merk te positioneren. Een goed ontworpen huisstijl kan helpen om je merk er professioneel uit te laten zien en bij je doelgroep in herinnering te blijven!
Een huisstijl heeft ook invloed op het vertrouwen dat je doelpubliek in je heeft. Een professionele huisstijl kan laten zien dat je bedrijf serieus genomen wil worden en een betrouwbare partner is. Het kan je klanten helpen om je bedrijf of organisatie te herkennen en te begrijpen wat je doet!
Een goede huisstijl is een krachtige manier om je identiteit te communiceren en de loyaliteit van je klanten te versterken. Het is een investering die je zeker waard is als je je bedrijf of organisatie op de kaart wil zetten.
Huisstijl elementen
Zoals eerder genoemd, bestaat een huisstijl uit verschillende elementen die samen één geheel vormen. Al deze elementen hebben samen een invloed op de beleving van je (potentiële) klanten. Hieronder gaan we kijken naar de verschillende elementen die onder een huisstijl vallen.
- Kleuren
- Tone-of-voice
- Logo
- Beeldstijl (Fotografie en video)
- Typografie
- Vormen en andere grafische elementen
Bovenstaande elementen kun je vervolgens toepassen op alles waar je de onderneming laat zien: Social media, website, flyers, reclamespotjes, beurzen, etc. Doordat je bovenstaande elementen uitwerkt, creëer je een eigen huisstijl die het verhaal verteld van de onderneming.