Koffer kwijt op de luchthaven? Zo ervaar je de minste stress
“Ik ben blij dat onze spullen er zijn nu. De vorige keer waren ze onze bagage kwijt. Drie dagen lang zonder de spullen van de baby.” De mensen die voor ons in het vliegtuig zaten, pakken hun bagage, knikken naar ons en zijn weg. En ik zeg nog tegen mijn man: “Jeetje… het zou je maar overkomen.” En toen kwam onze koffer niet. Onze bagage was kwijtgeraakt en niet op de luchthaven. Jeetje! Zorgen dat onze kleuter niet te veel meekrijgt en wij? Wij stonden ook eventjes verloren bij bagageband 3 op Kreta.
Bagage kwijt op het vliegveld? Spreek direct een medewerker aan op het vliegveld
Het is belangrijk dat je het vliegveld niet zomaar verlaat als je je bagage niet hebt. Spreek een medewerker aan en leg uit dat je bagage er niet is. De medewerker verwijst je dan naar Lost & Found op de luchthaven. Hier word je verder geholpen.
Bel je reisleider
Heb je een vakantie geboekt waar je wordt opgevangen door een reisleider? Bel dan je reisleider om uit te leggen dat je bagage er niet is, dat je dus verlaat bent en eventueel je transfer mist. De reisleider zorgt vervolgens dat jij wel naar je hotel kan nadat je alles hebt geregeld. Zo kun je met een gerust hart eerst de zaken afhandelen op het vliegveld en weet je zeker dat je geen gedoe hebt om daarna op de plek van bestemming te komen.
Lost & Found: vul een PIR-formulier in
Bij de Lost & Found balie kun je best eventjes je emoties loslaten, hoor. Zo stond ik best gestrest tegenover een aardige Griekse meneer uit te leggen dat onze koffer er niet was. Hij vroeg waar we vandaan kwamen. “Amsterdam? Amsterdam is chaos!” Jep, ik weet het en hij lachte en maakte grapjes, terwijl hij me even liet mopperen en mijn zorgen liet uiten. Hij trok gekke bekken naar mijn kleuter, die daardoor ook wat ontspande en ik kon na een paar minuten ook weer lachen om zijn gezicht elke keer als hij ‘Amsterdam’ zei tegen een collega. De mensen bij Lost & Found bellen direct en regelen van alles achter de schermen. Wij moesten onze gegevens achterlaten, een omschrijving van de koffer geven en kregen papieren mee. Goed bewaren, die papieren! Dat is je bewijs dat je koffer dus kwijt is – belangrijk voor de verzekering en voor het geval dat je koffer niet terugkomt.
Bel je reisverzekering
Eén van de medewerkers van onze reisorganisatie zei ons dat we de reisverzekering moesten bellen en de receptie in het hotel op de hoogte moesten stellen. “Doe dit echt, zodat je niet de hele dag bezig bent met je bagage, maar het voor je geregeld wordt.” Slim, want ja, hoe komen we aan een tandenborstel? En ondergoed? En oh wat ben ik blij dat we onze medicatie in de handbagage hebben gestopt.
Als je op een zondag aankomt of op een dag dat je reisverzekering niet meer open is, kun je vaak ook een noodnummer van de verzekering bellen. Het voelt gek om het noodnummer te bellen, want je gaat niet dood zonder je bagage (tenzij je medicatie in het ruim zit), maar dit is dus wel een noodsituatie. Je bent namelijk op vakantie en je reisverzekering heb je voor: jawel, je vakantie.
Geef je gegevens door, leg uit dat je al een PIR-formulier hebt en leg uit wat er in je koffer zat. Zo kregen wij te horen dat we de hoognodige dingen konden kopen, de bonnetjes moesten bewaren en dit konden declareren. Dit is afhankelijk van de reisverzekering die je hebt.
De dag erna heb ik nog een keer gebeld met de verzekering. Niet om dwars te liggen, maar om nog wat dingen na te vragen. Het noodnummer handelt namelijk allerlei verschillende dingen af, dus ze hebben niet altijd alle details. Wij waren uitgegaan van een maximaal van 100 euro per persoon voor de dingen die we echt nodig hadden op vakantie, maar we kregen te horen dat dit zelfs 250 euro is per persoon. “En als je zwemspullen en speelgoed van je kind in het ruim zit, dan mag je dat dus ook kopen.”
Kun je niet alles voorschieten? Je kan aan je verzekering een voorschot vragen. Ze maken dan al een bedrag over zodat je in ieder geval wat kan doen. Let op: dit kan wel drie dagen duren voor je het hebt, maar toch fijn dat je niet hoeft te wachten met alles terugvragen als je terug bent van vakantie.
Vraag altijd de bon bij alles wat je koopt. Dit heb je echt nodig als je je onkosten gaat declareren.
Vertel bij je hotel of accommodatie dat je bagage kwijt is geraakt op het vliegveld
Leg uit bij de receptie van het hotel waar je verblijft of de accommodatie dat je bagage vermist is geraakt op het vliegveld. Niet alle receptionisten zullen je even goed snappen, maar het kan zomaar zijn dat je volledig ontzorgd wordt.
Afhankelijk van wie je hebt bij de receptie of welke service het hotel of je accommodatie levert, kan het zijn dat ze de communicatie van je overnemen. Zo werd ons op de eerste dag verzekerd dat de koffer naar het hotel gestuurd zou worden. Toen ik er achterkwam op de tweede dag waar onze koffer was, ben ik weer naar de receptie gegaan om meer details te geven. Daarna werd prompt de communicatie met de luchthaven van me overgenomen. Je geeft je referentienummer en je achternaam en voor je het weet, word je gebeld dat je koffer onderweg is! Of nou ja, zo’n sprookje was het bij ons gelukkig in eerste instantie. Uiteindelijk kwam de koffer op dag 7 van onze 8-daagse reis.
Bel het vliegveld of laat bellen
Bel ie-der-een die jou kan helpen. Ja, dat is even gedoe, maar als je zoals ik niet tegen onduidelijkheid kan, raad ik je dit écht aan. Zo hoorden we in de middag op dag 2 dat onze bagage naar Las Palma in Spanje was vertrokken, terwijl wij op Kreta waren. We kregen het vluchtnummer waarmee de bagage terug zou komen en dan was het weer aan Amsterdam hoe ze het afhandelde “Chaos in Amsterdam”. Jep. Daar waren de Grieken het allemaal over eens.
Ik weet niet hoe, maar nadat de receptie de communicatie over had genomen, kregen we ineens een belletje. De koffer zou de volgende ochtend verwacht worden, naar het hotel worden gebracht en dan zou het opgelost zijn. We hebben besloten de koffer te knuffelen zodra het er is.
Zo leg je het uit aan je kind(eren)
Het kan voor kinderen behoorlijk ongrijpbaar zijn dat er spullen weg zijn. Na het lange wachten om te kunnen vliegen, blijkt bij aankomst ineens ook nog een deel van de spullen weg te zijn. Leg rustig uit dat het wel eens gebeurt en dat je nu gaat overleggen met de mensen van het vliegtuig, dat het goedkomt en dat je koffer misschien nog op het andere vliegveld is waar je vandaan komt. Als je kind bang is dat zijn of haar spullen kwijt zijn, toon begrip en leg uit dat het goedkomt. We moeten misschien even wachten, maar het komt écht goed.
Blijf zelf rustig – hoe moeilijk dat ook is. De medewerkers kunnen er niets aan doen en fouten worden nu eenmaal gemaakt. Ik merk dat je echt even mag mopperen of ventileren tegen personeel over de situatie – daar hebben ze echt alle begrip voor: maar schreeuw niet en geef hen ook niet de schuld. Hoe opener je bent in je communicatie, hoe vriendelijker en hoe meedenkender mensen ook zijn. We hadden half niet zo ver kunnen komen zonder de hulp van al deze mensen.
Wie kun je allemaal inlichten of bellen om jou te laten helpen?
Nog even een overzichtje met alle partijen die je inlicht of belt als je koffer vermist is:
- Blijf op het vliegveld en bel je reisleider;
- Ga naar de Lost & Found desk om een PIR-formulier in te vullen;
- Bel je reisverzekering;
- Licht de receptie van je accommodatie in;
- Bel eventueel je huisarts als je medicatie in de koffer zit voor een recept;
- Bel eventueel het bedrijf waar je de reis bij hebt geboekt voor verdere hulp;
- Je kan contact opnemen met de vliegmaatschappij of met het vliegveld voor updates.
En echt, ik zeg het je nog een keer: bewaar alle bonnetjes! Je kan meer declareren dan je denkt: niet alleen je tandenborstel en tandpasta, maar ook je zwemkleding, ondergoed, andere kleding, schoenen – alles wat in die koffer zat en wat je nodig hebt op je vakantie. En oh ja: giet er ff een cocktail in. Dat heb je wel verdiend na al deze ellende.