Hoe kom je onder een zakelijk energiecontract uit?

Ben je succesvol benaderd door een telefonische verkoper om je een zakelijk energiecontract te verkopen? Als MKB lijk je weinig te kunnen doen tegen deze praktijken: je zit doorgaans zonder meer vast aan je nieuwe leverancier. Maar er is een oplossing. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen en vertel ik mijn persoonlijke verhaal.

onder zakelijk energiecontract uitkomen

Zakelijk energiecontract ontbinden? Het kan wel!

Hieronder staat de verkorte versie van het ontbinden van je zakelijke energiecontract. Je kunt er als zzp’er namelijk onderuit met de juiste kennis. Verderop vertel ik mijn eigen verhaal en waarom tussenpersonen zo happig zijn om jou een zakelijk energiecontract aan te smeren. Al dan niet onder valse voorwendselen.

Hoe kom je als bedrijf onder een zakelijk energiecontract uit?

Zo kom je als zzp’er onder een zakelijk energiecontract uit:
neem contact op met je nieuwe energiemaatschappij en schrijf een brief om de nieuwe overeenkomst te annuleren aan de hand van onderstaande jurisprudentie. Belangrijk is dat je een contract hebt geaccepteerd onder valse voorwendselen.

Total Time: 14 days

Neem contact op met de nieuwe energiemaatschappij en start hier de klachtenprocedure

De eerste stap die je moet nemen, is contact zoeken met je nieuwe energiemaatschappij. Zij moeten natuurlijk weten wat er is gebeurd en dat je een contract hebt ondertekend zonder dat je op de hoogte was van alle voorwaarden (zoals het feit dat je geen bedenktijd hebt, wat de financiële consequenties zijn etc.). Ook kan je via hen een klachtenprocedure starten. Daarbij vragen ze de bandopname op bij de tussenpersoon om te kijken of daar iets geks op te beluisteren valt.

Let wel: doorgaans neemt zo’n tussenpersoon alleen het gedeelte op waarop jij zegt akkoord te gaan met alles dat komt kijken bij je nieuwe contract. Het woord ‘klachtenprocedure’ klinkt dus een stuk hoopgevender dan het is. Uiteindelijk sta je hierbij per saldo vaak alsnog met lege handen, omdat ze het gedeelte vol foutieve informatie natuurlijk niet opnemen.

Beroep je op de reflexwerking op de colportagewet

Gelukkig biedt de wet je enigszins bescherming als zzp’er – mits je aannemelijk kan maken dat je geen voorkennis hebt over zakelijke energiecontracten. Dit staat beter bekend als de reflexwerking op de colportagewet. (Meer uitleg via de link; klik hier voor de betreffende jurisprudentie)

Kort gezegd komt het erop neer dat de rechter eerder uitspraak heeft gedaan in het voordeel van de zzp’er. Hij wordt hiermee gelijkgesteld aan de consument en krijgt daarmee de wettelijke 14 dagen bedenktijd om alsnog af te zien van het contract. Zorg dus dat je voor de zekerheid binnen die twee weken een brief schrijft aan je nieuwe energiemaatschappij en de ontvangst hiervan schriftelijk laat bevestigen. 

Benoem de dwaling (als hier sprake van is)

In mijn geval kwam hier ook nog dwaling bovenop. Tijdens het gesprek werd continu de indruk gewekt dat ik sprak met een medewerker van Stedin die me wilde helpen. Hij benaderde me als consument en niet vanuit het zakelijk oogpunt. Wanneer ik op de hoogte was geweest van alle voorwaarden en de insteek waarmee hij me belde, zou ik uiteraard nooit akkoord zijn gegaan. 

Je wordt, kortom, als zzp’er gelijkgesteld aan de consument mits je aannemelijk kan maken dat je geen inhoudelijke kennis van zaken hebt. De klachtenprocedure kan eventueel iets opleveren, maar in de meeste gevallen vermoed ik van niet. 

Je kunt ook altijd even contact opnemen met Rechtsbijstand of een advocaat in de arm nemen wanneer je er niet uitkomt met de energiemaatschappij. Zorg dan wel dat je het contract hebt proberen te annuleren binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst.

Tot slot een tip om dit probleem in de toekomst te voorkomen: als je een Android telefoon hebt, is de app Call Recorder een uitkomst. Deze neemt je telefoongesprekken op. Zo heb je duidelijk bewijs na afloop en kan je laten horen dat je bent opgelicht. Voor iPhones bestaat er, voor zover ik weet, geen soortgelijke app.

Meer informatie over colportage voor zakelijke energiecontracten

Wat is colportage? 

Colportage houdt in dat je een overeenkomst sluit met een andere partij buiten verkoopruimten. Dus bijvoorbeeld aan de deur of via de telefoon. Het is een veel gebruikte manier om te proberen zakelijke energiecontracten te verkopen aan zzp’ers. De tussenpersoon kan je benaderen, doordat je gegevens vrij te vinden zijn bij de Kamer van Koophandel.

Waarom proberen bedrijven op deze manier contracten te verkopen?

Allereerst zijn de marges hoog. Wanneer je als medewerker van een callcenter zo’n zakelijk contract verkoopt kan je beloning flink oplopen. Daarom blijven ze bellen. Het is bovendien een makkelijke manier: door mooie verkooppraatjes te houden, zijn mensen sneller geneigd hierin mee te gaan. Omdat je als MKB direct vastzit aan het contract kan je er bijna niet onderuit. Maar er is gelukkig dus wel een oplossing, zoals je hierboven kon lezen. 

MKB contract: geen recht op 14 dagen bedenktijd

Wanneer je een MKB energiecontract aangaat via zo’n telefoontje (colportage) of online dan heb je – in tegenstelling tot gewone consumenten – geen recht op de 14 dagen bedenktijd. De wet gaat er namelijk vanuit dat jij als bedrijf kennis hebt van de voorwaarden en geen impulsieve beslissingen neemt. Dat is meteen de valkuil: voor je het weet zit je vijf jaar aan een nieuw tarief vast. En dat is zeker niet altijd goedkoper, zoals jou vaak wel aan de telefoon wordt verteld. 

Hoe teken je zo’n energieovereenkomst? 

  • Je gaat akkoord met het contract door op een linkje te klikken en ‘akkoord’ aan te vinken
  • Ze nemen een bandje op waarin je toestemming geeft voor de opname, hardop zegt te weten wat de voorwaarden zijn en dat je hiermee akkoord gaat. Dit is rechtsgeldig en vergelijkbaar met je handtekening.

Nieuwe tactiek om zakelijk energiecontract te verkopen: mijn ervaring

Grote ergernis onder ondernemers

Een beetje zzp’er wordt er al snel goed gek van: bedrijven die maar pogingen blijven ondernemen om je een zakelijk energiecontract aan te smeren. Daar hebben ze een goede reden voor, want eenmaal binnen kom je er nauwelijks nog vanaf. Als MKB’er heb je namelijk, als gezegd, geen recht op de 14 dagen bedenktijd die consumenten wel hebben. Lekker dan!

Maar, waarschijnlijk omdat ze steeds vaker bot vangen, dit is niet de enige manier waarop ze te werk gaan. Het overkwam mij laatst. Onder valse voorwendselen tekende ik een zakelijk contract, terwijl ik dat eigenlijk steeds zo goed had weten af te houden. Hieronder vertel ik mijn verhaal in de hoop dat anderen dit kunnen voorkomen. 

Valse voorwendselen

‘Goedemiddag, u spreekt met […]. Ik bel u namens Stedin over de energiekosten,’ begon de jongen aan de andere kant van de lijn. Vervolgens lepelde hij een aantal persoonlijke gegevens op. ‘We bellen klanten om hen erop te wijzen dat de energieprijzen zijn gestegen per juli dit jaar.’ Hij gaf bij benadering ons huidige tarief, berekende ons nieuwe maandbedrag en gaf aan dat we dat zelf online konden aanpassen. 

Het gesprek leek ten einde, maar toen ontdekte hij ‘per toeval’ dat ik dit jaar nog ben begonnen als zelfstandig ondernemer. ‘Mijn excuses dat we hier nu pas achter komen, mevrouw. Weet u, de verhoogde energiekosten worden afgewenteld op consumenten. Wanneer u een zakelijke overeenkomst met ons aangaat, vervallen die extra kosten met terugwerkende kracht.’ 

Essent een dochteronderneming van Eneco?

We doorliepen een riedeltje vragen en ik kreeg een sms met daarin een link. Of ik even wilde klikken, dan kon ik de overeenkomst ondertekenen. Dat wilde ik bijna gaan doen, al vond ik het wel vreemd dat het allemaal zoveel haast had. Ik scrollde naar beneden en zag Essent staan op het contract.

‘Waarom is het contract van Essent?’ ‘O, dat is een dochteronderneming van Eneco,’ zei hij snel, ‘ik dacht dat iedereen dat wist?’ En ja, het zijn directe concurrenten zo weet ik inmiddels. Maar ik heb me nooit verdiept in het wel en wee van de energiecontracten omdat ik prima zit. Hij klonk zo overtuigd dat ik dacht: ‘Het zal wel.’ En niet veel later ondertekende ik, sprak een bandje in en zat dus vast aan een zakelijk contract. 

Waarom trapte ik erin? 

Ik schaam me terwijl ik dit opschrijf. Het hele gesprek rammelde eigenlijk aan alle kanten, maar toch ging ik erin mee. Te goed van vertrouwen! Maar er was meer; ik wil mezelf toch een beetje verdedigen. De jongen aan de andere kant van de lijn kon veel persoonlijke gegevens opnoemen en bovendien was ik zelf niet helemaal op de hoogte van onze termijnbedragen etc. Zoals waarschijnlijk zoveel mensen.

De kinderen waren extreem druk geweest die middag en ik liet me compleet overrompelen. Ik weet wel dat ik het niet helemaal vertrouwde, maar ik dacht ook: ‘Waarom ben ik altijd zo wantrouwend naar mensen?’ Op de herhaaldelijke vraag of hij voor Stedin werkte, antwoordde hij steeds met ja. En dus dacht ik: zal wel goed zitten. 

Het gevoel na afloop

Toen ik een jaar of negentien was, stal iemand ooit mijn handtas. Mijn rijbewijs, autosleutels, portemonnee met persoonlijke foto’s en telefoon zaten er allemaal in. Behalve boos voelde ik me ook vooral heel verdrietig: dat een ander mens je dit aandoet, kon ik gewoon niet begrijpen. Ik had keihard gewerkt voor mijn spullen en alles was in één klap weg. Daar bovenop kwam een berg tijd die ik kwijt was aan het regelen van administratieve zaken en het bracht me dus in die zin ook behoorlijk wat overlast.

Dit gevoel was niet heel anders. Ik vertrouwde de jongen aan de andere kant van de lijn, wilde hem nota bene zelfs helpen met zijn dochter die ook wilde gaan bloggen. Dat je willens en wetens een ander mens met goede bedoelingen zo kan oplichten, snap ik gewoon niet. Moet ik waarschijnlijk ook niet willen snappen.

Ik vind het vreemd dat dit soort praktijken zomaar kunnen gebeuren. Want uiteindelijk zal ik zeker niet de eerste of laatste zijn die te goed van vertrouwen is en die na de overeenkomst ontdekt voor de komende vijf jaar vast te zitten aan een zakelijk contract – zonder enige uitweg. Althans, niet als het je aan deze kennis ontbreekt.

Update januari 2019

Eind januari kreeg ik eindelijk het verlossende telefoontje: mijn contract werd ontbonden – hoewel er op de bandopname eigenlijk niets belastends te horen was. De tussenpersoon had namelijk alleen dat gedeelte opgenomen waarbij ik aangaf dat ik akkoord ging met de voorwaarden. Viel te verwachten natuurlijk!

Maar los daarvan reageerde de nieuwe energieleverancier (Essent in dit geval) over het algemeen vrij meegaand. Ik heb eigenlijk maar één keer iemand aan de lijn gehad die continu bijdehand reageerde. Al met al heeft het me wel een paar maanden gekost om er weer vanaf te komen. Ik kan me voorstellen dat mensen daardoor opgeven. Zo zei Ro ook: laat anders maar zitten. Maar ik ben blij dat ik doorzette, want dit hele geintje (dat zogenaamd voordeliger was) had ons maandelijks toch € 20,00 extra gekost. Mocht je in deze situatie zijn gekomen, doorloop dan bovenstaande stappen. En blijf hameren op hoe je onder valse voorwendselen akkoord ging. Heel veel sterkte en succes!

Over de auteur