7 manieren om geld te verdienen met je blog
Geld verdienen met je hobby, willen we dat niet allemaal? In dit artikel vertel ik hoe je precies een inkomen kunt vergaren via je blog.
Geld verdienen met bloggen
Ik krijg regelmatig de vraag van mensen of ik iets verdien aan mijn blog en zo ja, hoe dan? Begrijpelijk: bloggen is een redelijk nieuwe tak van sport en van buitenaf ziet het er misschien een beetje vreemd uit. ‘Je schrijft wat stukjes, krijgt allemaal gratis kleding en speelgoed en gaat naar exclusieve premières.’ Alsof het allemaal zo uit de lucht komt vallen.
Hoe zit het nu echt? Hoeveel werk moet je verrichten voor je iets kunt gaan verdienen aan je blog? En welke verschillende manieren bestaan er?
Even snel verdienen aan je blog? Dat lukt meestal niet
Wanneer je denkt dat je een kortere route kunt nemen en heel snel kan gaan verdienen aan je blog, dan zal je van een koude kermis thuiskomen. Het is minder gemakkelijk dan het van buitenaf kan lijken. Daarom vertel ik je eerst hoe je structureel kunt gaan verdienen. Je zal namelijk over het algemeen moeten voldoen aan een aantal basisvoorwaarden.
‘Basisregels’ voor samenwerkingen
- Je hebt een website die al langere tijd loopt. Zo weet de opdrachtgever dat hij niet met een eendagsvlieg in zee gaat. Betekent niet dat je als ‘jonge’ blogger geen samenwerkingen kunt doen, maar wel dat je over het algemeen vaak even zal moeten wachten voor je zover bent.
- Koop een eigen domeinnaam. Geen voorwaarde, maar voor opdrachtgevers toch vaak het bewijs dat je serieus bent met je blog.
- Investeer in naamsbekendheid. Als niemand je blog kent, dan heeft het voor de meeste opdrachtgevers weinig nut om samen te werken. Dat draait toch vaak om het vergroten van de doelgroep en nieuwe mensen bereiken. Hoe groter je bent en des te meer invloed je hebt op je volgers, des te liever bedrijven jou als ‘ambassadeur’ zien.
- Probeer kennis op te doen van SEO én je DA/PA te laten stijgen. In mijn ervaring word je interessant vanaf 25 (DA) en erg interessant na de 30. Dat betekent simpel gezegd dat Google je website waardeert.
- Vergroot het aantal unieke bezoekers per maand. Misschien bereik je op Facebook maar 30 mensen met dat ene artikel, maar via Google 10.000. Of andersom.
Hoeveel unieke bezoekers heb je nodig?
5.000 is een eerste mijlpaal. Vanaf dat moment word je voor veel PR bureaus en bedrijven interessant om mee samen te werken. Anderen vinden 1.500 of 2.000 prima. En dan zijn er ook nog partijen die de voorkeur geven aan bloggers met minimaal 15.000 tot 150.000 per maand. Het verschilt dus nogal. Maar dat je erin moet investeren, mag duidelijk zijn.
Bloggen is keihard werken
Aan de voorkant van je blog zie je alleen de artikelen die online komen. Aan de achterkant wordt echter veel werk verricht: fotografie, bijhouden van vakkennis, heel veel onbetaalde artikelen schrijven, social media onderhouden, trends volgen en bovendien erg veel tijd investeren. Zo besteed ik zelf rond de veertig à vijftig uur per week aan mijn blogs. Soms meer. En dat is dus naast de tijd die ik doorbreng met het gezin. Je maakt lange dagen en dat is niet altijd even leuk voor je omgeving. En hoewel ik enorm geniet van mijn werk is er dus geen gouden weg die je naar Rome leidt.
Op welke manier kan je verdienen aan je blog?
Onder verdiensten versta ik ook het bezoeken van een evenement of het krijgen van producten. Want hoewel je hier de hypotheek niet mee kunt betalen, zou je ze niet ontvangen wanneer je niet blogde.
Uitnodiging voor een persevenement, pretpark of rondleiding
Pretparken, theaters, filmpremières, beurzen of de lancering van een nieuw product: de uitnodigingen die je krijgt als blogger kunnen heel divers zijn. Ondernemingen zien steeds vaker de meerwaarde van bloggers ten opzichte van de traditionele media. Je komt dus op plekken waar je normaal niet snel zou komen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je hier vervolgens over schrijft. Dat kan in de vorm van een verslag van je dagje weg, maar ook door komende trends te spotten en daarover te schrijven.
Barterdeal
Een barterdeal komt neer op de deal die je sluit met een bedrijf: je mag een product testen in ruil voor een review op je blog. Dat leek me vroeger altijd fantastisch, om spullen te mogen uitproberen en vervolgens je mening te geven. In de blogwereld kom ik wat dat betreft dus toch weer terug bij mijn jeugddroom. Deze barterdeals kunnen heel uiteenlopend zijn. Van nieuwe kleding tot theesoorten en van speelgoed tot een nieuwe loopfiets of (elektronische) gadgets.
Advertorial of Sponsored Content
Sponsored content is een door jou geschreven blogartikel waarvoor je betaald krijgt. Dat kan overduidelijk (in de vorm van een advertentie waarbij je bijvoorbeeld 10 redenen geeft om de laatste Samsung te kopen. Maar je kunt er ook voor kiezen het subtieler te verpakken in de tekst: door een informatief artikel te schrijven over het vervangen van een fietswiel en daarin een link te plaatsen naar een online fietsendealer. In mijn artikel Hoe schrijf je goede sponsored content ga ik hier dieper op in.
Daarnaast krijg je soms advertentiemateriaal aangeleverd (advertorials) dat je tegen betaling op je website plaatst. Het voordeel is dat je deze niet hoeft te schrijven, het nadeel dat je de schrijfstijl zal moeten aanpassen.
Affiliate marketing
Je kunt een beetje bijverdienen door gebruik te maken van affiliate links. Dat kunnen tekstlinks zijn naar een website of plaatjes. Bij elke aankoop die één van je lezers doet, krijg jij een bepaald percentage. Het gaat bij mij om een te verwaarlozen bedrag, maar wie hier een beetje handig mee is, kan toch een extraatje binnen halen.
Voor bloggers met een grote achterban op Instagram kan het lucratief zijn je account in te zetten voor een samenwerking. Je kan betaald krijgen voor een foto die je plaatst. Er zijn bepaalde bureaus die je hierbij helpen, maar je kan soms ook zelf een deal sluiten. Daarbij is het wel belangrijk dat je iets te bieden hebt. Accounts die dankzij bots 10.000 volgers hebben in alle werelddelen zijn tegenwoordig minder aantrekkelijk. De betere bedrijven zien ook dat je die volgers hebt gekocht en ze verliezen daardoor hun waarde.
Advertenties op je pagina (zoals Google AdSense)
De meest gebruikte vorm van adverteren is Google AdSense. Hiermee verdien je per klik een bepaald bedrag. Het voordeel is dat je er niets voor hoeft te doen, het nadeel dat bezoekers het soms als storend ervaren. Zeker wanneer je halverwege je teksten een advertentie plaatst. Helemaal vervelend zijn pop-ups of andere elementen die je bezoekers belemmeren in het lezen.
Iedereen maakt zijn eigen keus natuurlijk, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die afhaken als ze zich elke keer door een berg advertenties moeten heen worstelen. Mijn stelregel: je website draait ook om gebruiksgemak. Stoor je lezers niet in je pogingen een extra euro te verdienen.
Banners
Eén van de meest gestelde vragen is toch wel wat je moet vragen voor een banner. Daarover bestaat heel veel onduidelijkheid en is van meerdere factoren afhankelijk. Toch zijn er bepaalde ‘regels’ die je kan hanteren bij het bedenken van een goede prijs:
- Kies voor een vast bedrag per maand. Kijk wel uit dat je jezelf niet in de vingers snijdt. €10,00 per maand klinkt misschien leuk als vast bedrag bij 1.000 unieke bezoekers. Maar als je dat jaar extreem groeit naar 50.000 (niet waarschijnlijk, maar toch) dan zou het toch zonde zijn als dat bedrag een jaar lang vast staat. Maak prijsafspraken daarom voor een niet te lange periode.
- CPC (Cost Per Click) – hierbij krijg je een bepaald bedrag voor elke keer dat een bezoeker op een banner klikt
- CPM (Cost Per Mille) – hierbij krijg je een bepaald bedrag per 1.000 unieke bezoekers
Het gaat hierbij niet om grote bedragen. Denk aan € 1,00-1,50 per 1.000 unieke bezoekers.