Netflix’ “Nailed It” laat de hilarische realiteit zien achter Pinterest perfecte taarten

Geschreven door Posted on 4 minuten leestijd 76 keer gelezen

Sinds de opkomst van social media heeft het fenomeen een steeds prominentere rol aangenomen in ons dagelijks leven. Social media zijn voor veel mensen een belangrijk communicatiemiddel en het vervult tevens ook een sociale rol. De schaduwkant van social media is echter dat het een verlengstuk lijkt te worden van onze persoonlijkheid. Het versterkt natuurlijke neigingen, interesses en fantasieën, maar hierdoor komen ook eventuele mindere aspecten naar boven zoals onzekerheid, narcisme en jaloezie.
Hierbij vraag ik mij af: zijn mensen die social media de hele dag door gebruiken echt tevreden en gelukkig? Of doen ze zich vooral online zo voor? En voelen mensen die niet lekker in hun vel zitten, zich ongelukkiger als ze social media gebruiken? Omdat ze vrijwel alleen mensen met het perfecte leven tegenkomen op social media? Door alleen geconfronteerd te worden met perfecte beelden kan de realiteit verloren gaan. Want perfecte beelden, daar staat social media vol mee.

Neem eens een pauze van social media, en kijk Nailed It op Netflix. Als er één ding is waar Nailed It niet naar streeft, dan is dit gemaakte perfectie. Je hebt hier gegarandeerd een leuke avond mee, en misschien leer jij zelfs nog wel het één en ander over het bakken van de ‘perfecte’ taart. 

Nailed it, is nailing it

De slechtste thuisbakkers worden geselecteerd om ingewikkelde taarten na te maken.

Het perfecte plaatje, dat is niet waar de serie ‘Nailed It’ zich mee bezig houdt. Nailed It is een bakwedstrijd, waarbij drie amateurbakkers strijden om de meest ingewikkelde taarten zo perfect mogelijk na te maken. Je zou denken dat dit weer de zoveelste bakserie is met perfecte taarten, koekjes en andere lekkernijen. Fout. Deze amateurbakkers moeten de meest prachtige creaties zien na te maken, waarbij de ene er nog indrukwekkender uitziet dan de ander. Adembenemende taarten van vier lagen, suikerwerk, lastige thema traktaties, en nog vele andere dingen die je zo niet even nadoet. Het resultaat is chaos in de keuken, een recept volgen blijkt lastig, keukengerei ontploft waar je bij staat en taarten vallen als confetti uit elkaar.

Je verwacht dat het namaken van een taart, en hier grandioos in falen, op zijn minst wat kritiek zou krijgen. Een snufje uitlachen en een vleugje gemene opmerkingen. See what I did there? Ik maakte een bakgrapje. Was het grappig? Niet echt. Nailed It. Maar niets is minder waar. De juryleden van Nailed It zijn juist vreselijk lief, bieden steun en aanmoedigende woorden – terwijl wij zelf op de bank al wel zien hoe erg dit misgaat. Nailed It neemt het allemaal niet zo serieus. Bij Nailed It vieren ze juist de meest gruwelijke bakcreaties alsof het ware meesterwerken zijn. Nailed It heeft namelijk zijn inspiratie gehaald uit de duizenden mislukte bakpogingen die op Pinterest, Instagram en andere social media zijn gedeeld. 

Nailed It geeft niks om perfectie

Het is verfrissend om te zien dat juist nu, de tijd waarin het perfecte beeld creëren op jouw online platform zo belangrijk lijkt te zijn, Nailed It lak heeft aan perfectie. We hebben namelijk vaak de neiging om ‘mislukte’ dingen, of dingen die minder mooi, zijn niet online te delen. Nailed It spoort ons aan om dit juist wel te doen. Er is al een ware ‘Nailed It’ (meme) hype ontstaan door onze fails te delen met de buitenwereld. Waarbij je een foto van jouw eigen failed it, but nailed it creatie zet naast het origineel wat je dus probeerde na te maken. Dit levert een bijzonder contrast. Aan de ene kant heb je een meesterwerk. Aan de andere kant een smeltend, druipend en uit elkaar vallend gedrocht. Vul de foto aan met de woorden “nailed it” en iedereen weet wat je bedoeld. We kunnen nu zonder schaamte trots zijn op onze mislukte taarten. Want niemand kan die perfecte taart zo erg verknoeien, als dat wij net gedaan hebben. We nailed it.

Heeft social media eigenlijk wel negatieve invloed op jouw gemoedstoestand?

Uit onderzoek blijkt dat perceptie bij social media uiteindelijk van het grootste belang is. Hoe eenzamer iemand is, hoe meer hij / zij denkt dat social media geen goede manier is om contacten te leggen. Hoe gelukkiger een persoon, hoe meer deze persoon denkt dat social media een goede manier is om contact te maken met anderen. Hoe wij ons voelen, heeft dus heel erg van doen met hoe wij social media ervaren. Het blijkt dat hoe vaker men sociale media gebruikt, hoe groter de kans dat de gebruiker dit als intiem ervaart en dat perceptie bijdraagt aan geluk.

Mocht je je nu eenzaam voelen, en graag in contact willen komen met anderen – grijp dan niet gelijk naar social media. Ik stel voor om lekker wat te gaan bakken. Nodig leuke mensen uit om samen met jou jouw creatie op te eten, en vergeet er niet een foto van te maken. Plaats de foto natuurlijk daarna nog wel even op social media. Er is een hele community die samen met jou wil lachen om jouw “nailed it” baksel. Draag bij aan het idee dat social media er ook is om onze fails te vieren, because we nailed it.




Bron: Pittman, M. (2018) Happiness, Loneliness, and Social Media: Perceived Intimacy Mediates the Emotional Benefits of Platform Use. The Journal of Social Media in Society. Fall 2018, Vol. 7, No. 2, Page 164-176. 

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties