Hoger scoren in Google: 10 SEO tips voor meer verkeer

Waarschijnlijk weet je al wel dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) belangrijk is. Je website moet goed ranken om gevonden te worden door bezoekers en potentiële klanten. Toch horen wij vaker dat mensen SEO ingewikkeld vinden. Ze hebben het gevoel dat ze Google volledig moeten kunnen doorgronden én dat ze trucjes moeten kennen. Nee, dat is niet waar. Maar het is meer dan alleen even een tekstje tikken! In dit artikel krijg je maar liefst 10 SEO tips zodat jij beter gevonden wordt in Google!

1. Content is het belangrijkste element van je site

Je hebt het misschien vaker gehoord: content is king. Hoewel we een paar jaar geleden hoorden dat bloggen hartstikke dood was, is het nu alles behalve dat! Bloggen is wel veranderd. In plaats van dat je een kort stukje schrijft over jouw dag, komen mensen nu op je site om problemen op te lossen. Hun eigen problemen. Dat betekent dat als jij wil stijgen, je een blog moet hebben die mensen willen lezen. Dat betekent dat je regelmatig content publiceert die relevant is voor je blog. Ik geef toe, ook ik ben niet altijd even consequent in het plaatsen van content, maar dat is wél waarom en hoe mensen terugkomen. Daarnaast leert Google ook jou en je website kennen. Waar schrijf jij over en wat vinden mensen op je website? Schrijven dus. Schrijven, schrijven, schrijven!

Nee, je komt niet hoger in Google door iemand van Google om te kopen of vriendjes te worden met de topmensen daar. Het werkt écht op algoritme. Dat wil niet zeggen dat je je portemonnee maar helemaal weg moet stoppen. Je kan namelijk bijvoorbeeld een internet marketing bureau inhuren die jou helpt met hoger ranken.

Het is belangrijk om te vermelden dat het niet zozeer uitmaakt hoe lang je blogpost is. Het ligt namelijk volledig aan het onderwerp. Het kan zijn dat je prima rankt over onderwerp X met slechts 400 woorden, maar dat je op onderwerp Y met een blogpost van 2500 woorden nog niet eens in de top 10 komt. Dit heeft te maken met je concurrentie, de waarde die jij geeft ten opzichte van je concurrentie en of Google je ziet als expert of niet.

Wil jij overigens wel gewoon ook je leuke kleine anekdotes delen? Overweeg dan eventueel om een nieuwsbrief op te zetten!

2. Intern linken en backlinks verkrijgen

Je hebt het vast al vaker gehoord, link building is ontzettend belangrijk als ondernemer, maar niet heel makkelijk. Je wil dat iemand namelijk linkt naar jou, maar als iemand jou niet kent, waarom zouden ze dat dan doen? Veel mensen die ik spreek willen al meteen ranken op moeilijke zoekwoorden terwijl ze net een paar maanden bezig zijn met hun blog. Ze hebben enorme concurrenten die al veel langer bezig zijn. Eventjes scoren is dus niet ‘eventjes’. Dat is hard werken. Schrijf content en link vervolgens die content ook weer door naar relevante content op je eigen site. Zo blijven mensen op je site en vinden ze het volgende relevante antwoord. Na elk artikel moet je je bedenken wat de volgende vraag of het doel is van de lezer en link die door!

Daarnaast is het dus belangrijk dat je backlinks verkrijgt. Dat doe je door te mailen naar andere websites, in de media te komen óf gewoon een expert te worden zodat mensen vanzelf wel naar je linken 😉

3. Geef je afbeeldingen omschrijvende namen

Het gebruiken van stock photos is niet erg, maar wel als je de standaard namen van de stock photos houdt. Google kan geen afbeelding bekijken om te kijken of het relevant is. Het is aantrekkelijk om te denken: ik heb mijn tekst geschreven en nu ga ik een foto maken en die uploaden. Vaak zien we afbeeldingen met als bestandsnaam “WhatsApp Image.jpg”. Dat zegt echt helemaal niets als het artikel niet over WhatsApp gaat. Geef je afbeelding dus een omschrijvende naam. Heb je geschreven over een druivenplant die je zelf hebt gekweekt en al een jaar in leven is? Geef dan je afbeelding een bestandsnaam als “Druivenplant na een jaar.jpg” of ‘Druiven kweken.jpg”. Dit is namelijk wel omschrijvend!

4. Maak gebruik van een SEO plugin ter ondersteuning

Er wordt ons regelmatig gevraagd wat de beste SEO plugin is voor WordPress. Heel eerlijk? Dat maakt niet zoveel uit, want ze ondersteunen je in je werkzaamheden. Het gaat dus om wat jij fijn vindt om te werken en of het de toevoegingen heeft die jij nodig hbet. De basis van elke SEO plugin is hetzelfde: zorgen dat Google jouw website goed kan lezen. Ze zorgen niet dat jij ineens op nummer 1 komt. Ze ondersteunen je enkel!

5. Maak een account aan op Google Search Console

Google Search Console helpt jou om je gebruikers en Google te kunnen ‘lezen’. Zo zie je met welke artikelen je hoog scoort en met welke zoekwoorden. Ook kun je je sitemap hier aan Google laten weten en zie je welke mogelijke fouten er op je site voorkomen.

6. Zorg voor een technisch sterke website

Snelheid is belangrijk, net als een goede mobiele layout. Het is van groot belang dat je website technisch goed in elkaar zit. De concurrentie is groot en als jouw site traag is, verkeerde output geeft of net wat onleesbaarder is, dan gaan je concurrenten er met jouw plek vandoor! Onderschat de kracht van technische SEO niet.

7. Schrijf foutloos

Ik snap het: iedereen maakt eens fouten. Wellicht heb je dyslexie, ben je niet goed in spelling of ben je niet zo’n schrijver, maar moet je wat doen aan je SEO. Ik snap het. Maar wist je dat je bezoekers die spelfouten wel als storend kunnen ervaren? Het kan zijn dat ze daardoor jou niet meer zien als expert. En niet alleen je bezoekers letten op je grammatica. Ook Google doet dit. Ben je hier niet goed in? Huur dan iemand in die je spelling en grammatica controleert.

8. Gebruik een leesbaar lettertype

Sierlijke lettertypes in een kek kleurtje: je blog is soms net je bullet journal en ik snap het. Het moet een creatieve uitlaatklep zijn, maar soms gaan we te ver. In de jaren 2000 was het in om een lettertype van 10 of zelfs 11pixels te gebruiken. Ter verduidelijking

10 pixels is zo klein als dit.

Om dat goed te lezen, knijp je met je ogen, zoom je in en raak je zo moe dat je wel weer naar een volgende website gaat. De ideale lettertypegrootte is tussen de 16 en 20 pixels, afhankelijk van jouw voorkeur en doelgroep.

9. Blijf weg, ver weg van black hat SEO technieken

SEO kent drie soorten ‘hoeden’: white hat, grey hat en black hat. White hat SEO is alles volgens de regeltjes rondom SEO doen: Googles adviezen tot op de letter volgen. Black hat is alles wat niet oké is en wat je gebruikt om zoekmachines te beïnvloeden. Denk aan keyword stuffing (het overmatig plaatsen van je zoekwoord door je artikel). Blijf hiervan weg: uiteindelijk word je afgestraft. Het is namelijk de bedoeling dat je schrijft voor je bezoekers. Wellicht kom je hoog in Google, maar uiteindelijk zak je weer, omdat je gebruikers je niet heel chill vinden.

Grey hat SEO is alles wat in het grijze gebied valt. Het zijn technieken die niet per definitie slecht zijn. Je loopt de kans dat het ooit in het zwarte gebied komt.

Ik wil daarbij wel benoemen dat experimenteren niet ongeoorloofd is: het is juist slim! Bekijk wat verschillende technieken doen en wat werkt. Let er alleen op dat als jij veel last hebt van updates van Google’s algoritme, je je misschien iets te veel binnen het grijze en zwarte gebied beweegt.

10. Plan elke week tijd in voor je SEO

Dan de allerlaatste tip: pak elke week tijd voor je SEO. Besteed er tijd aan. Ik vond SEO echt geen klap aan toen ik net begon met mijn blog en er zijn nog steeds weken dat ik er geen zin in heb. Maar het brengt je op de lange termijn ontzettend veel. Zo heeft Merel van De Mama Gids haar bezoekersaantallen vertienvoudigd in een jaar tijd door wekelijks te werken aan haar SEO.




Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *