Groener vervoer: de elektrische auto is de investering waard

Geschreven door Posted on 5 minuten leestijd 113 keer gelezen

Nu het openbaar vervoer niet de meest fijne manier is om te reizen door de mondkapjes en de drukte en we ons steeds bewuster worden van onze impact op het milieu, wint de elektrische auto aan terrein. Wij hebben het thuis al jaren over elektrisch rijden, maar in onze ogen was het nog altijd erg duur. Onze Mitsubishi Space Star uit 2014 kochten wij voor nog geen 11.000 euro, gloednieuw. In die tijd waren elektrische auto’s nog minimaal dertigduizend euro. die Mitsubishi deed al pijn, laat staan een auto van bijna een jaarsalaris bruto. Tegenwoordig kost een elektrische auto nieuw rond de 23.000 euro. Alsnog een flinke investering, maar wist je dat je dit geld er snel uit hebt?

Je krijgt 4000 euro terug op jouw elektrische auto, ook tweedehands

De overheid heeft een subsidie in het leven geroepen voor elektrische auto’s. Om de aanschaf te bevorderen en mensen te helpen in de kosten, krijg je maar liefst 4000 euro terug op jouw elektrische auto. Als je auto tussen de 12.000 en de 45.000 euro koopt, krijg je 4000 euro terug op je elektrische auto. Tweedehands is die 2.000 euro. Let op: de subsidies gaan snel op, dus check de voorwaarden hiervoor wel!

Kunnen we de vraag naar elektriciteit wel aan?

Een grote zorg is of wij de huidige vraag naar elektriciteit wel aan kunnen. Elk jaar knalt er wel ergens in Nederland de stroom eruit voor een paar uur en we horen dan weer dat er een te hoge vraag is naar energie. We hebben nu eenmaal meer stroom nodig en gelukkig wordt dit ook steeds groener. Zo hebben wij ons dak vol liggen met zonnepanelen en gebruiken wij dus deels onze eigen opgewekte stroom. Uiteindelijk zou ik een volledig zelfvoorzienend huis willen hebben, maar met een huis van bijna 100 jaar oud, is dat helaas nog niet mogelijk. Gelukkig zijn er ook tegenwoordig opties voor de opslag van elektriciteit die niets te maken hebben met dieselgeneratoren.

Er zijn nog veel meer voordelen

Tot tenminste 2024 hoef je als eigenaresse van een elektrische auto geen BPM en geen wegenbelasting te betalen. Daarnaast betaal je, als je als particuliere bezitter een laadpaal hebt, minder voor de benodigde elektriciteit. Dit betekent dat de overheid behoorlijk wat doet om de burgers te stimuleren een elektrische auto te kopen. Waarom het nog niet massaal gebeurt? We hebben nog altijd in ons hoofd dat het erg duur is, dat het aantal te rijden kilomters ergens rond de 40 ligt en dat het iets is wat weggelegd is voor de elite óf voor milieugekkies. Nu vind ik dat we in Nederland sowieso wel iets meer milieugek mogen worden, dus ik ben alleen maar blij met deze subsidies. Het is waar dat goede elektrische auto’s beginnen bij rond de 20.000 euro. Toch kun je ook tweedehands elektrische auto’s aanschaffen. Let hier wel op het aantal te rijden kilometers. Als dit ten minste 120 kilometer is, dan heb je dus recht op die 4000 euro subsidie. Dat is een stuk leuker rijden!

Je bent niet meer afhankelijk van de wisselende olieprijzen

Wij wonen tegenover een tankstation en dat betekent dat wij de benzineprijzen nauwlettend in de gaten kunnen houden. Kunnen, want ik steek op dit moment liever mijn kop in het zand dan weten wat het me kost om elke keer naar kantoor, de supermarkt of de Game Mania te rijden, omdat ik heb bedacht dat ik een Nintendo Switch wil hebben. Elke keer dat ik de auto instap, werp ik een blik op de benzinemeter. Zit er nog genoeg in? Moet ik tanken? Nee? Mooi. Dan negeer ik die rode letters die me vertellen hoeveel geld ik nu weer de lucht in co2 en verschuil me achter het idee dat ik toch bijna nooit met het vliegtuig ging. Kortom: ik help eigenhandig het milieu om zeep. Weliswaar trager dan wanneer ik dagelijks naar Barcelona vlieg en weer terug, maar nog altijd sneller dan mijn schoonouders die een hybride auto hebben en in de stad altijd elektrisch rijden.

Een laadpaal aan huis is goedkoper dan benzine

We stipten al kort de laadpalen aan. Je hoeft niet uren te stekkeren om een opgeladen auto te hebben, integendeel. Er zijn zat laadpalen op de markt waar je razendsnel mee kan opladen. Een laadpaal is vanaf 500 euro te koop. Afhankelijk van de locatie, de soort laadpaal en andere factoren kan dit oplopen tot 3000 euro. Dit is een flinke investering in eerste instantie, maar als je uitrekent dat je voor een volle tank benzine vaak rond de 40 tot 60 euro kwijt bent, dan heb je met 10 keer tanken je laadpaal aan kosten eruit. Ook qua elektriciteit win je al gauw met de elektrische auto.

Kinderen vinden alles aan stekkers normaal, nu wij nog

Als mijn zoon van 4 speelt met zijn zelfgebouwde helikopter van karton of met zijn treinen van Duplo, vindt hij het heel normaal dat hij de boel oplaadt aan de hand van een stekker. “Even opladen” betekent dat er een nieuw gat in de kartonnen helikopter ontstaat, een willekeurige USB-kabel door het gat wordt geragd en de andere kant wordt naar een stopcontact geslingerd. Tanken is alleen voor de auto van papa en mama en ook dat wordt elke keer wel vreemd bekeken. Het feit dat er een slang in de auto gaat, betekent vast dat benzine stroom is en niet één of ander goedje waarmee oorlogen worden gevoerd, mensen straatarm of steenrijk door zijn geworden en waardoor hele crisissen zijn ontstaan. Naar Disneyland Parijs gingen wij toch al niet meer met de auto, dat doen we met de trein.

En nu? Ik ben al een tijdje om. Ik denk dat we thuis hier de financiën opnieuw gaan bekijken om een mooi spaarplan te maken voor een elektrische auto. Aangezien er nu toch een stuk minder auto wordt gereden én we onze tweede auto de deur uit hebben gedaan, kunnen we zelfs spelenderwijs gaan sparen. “Als ik nu naar kantoor loop, in plaats van met de auto, spaar ik weer x cent uit. Dat betekent weer x cent meer in het potje voor de elektrische auto.” Zelfs als wij dan pas een elektrische auto mét bijbehorende laadpaal hebben in 2030, zijn we alsnog mooi op tijd.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties