Een bedrijfsnaam verzinnen: zo doe je dat - De Techkoningin

Een bedrijfsnaam verzinnen: zo doe je dat

ontspannen 1

“Wat heb je een leuke bedrijfsnaam!” En “Jezus, wat ben je arrogant als je jezelf De Techkoningin noemt”. Twee van de meest gehoorde reacties op mijn bedrijfsnaam sinds ik mijn bedrijfsnaam veranderde van Kaktussen en Buro Stijltang in Techkoningin. De naam blijft hangen. Dat klopt. En ik ben er ont-zet-tend trots op. Een bedrijfsnaam bedenken is echt niet heel simpel. Zo blijkt ook wel uit de appgroep die wij hebben met het Team van De Techkoningin. Zet 8 ZZP-ers bij elkaar en het kan al gauw gaan over wel of niet je naam gebruiken, namengenerators, lollige woordspelingen en algehele misère omdat je je nu echt eens eindelijk wil inschrijven bij de KvK. Hoe je dan aan een leuke bedrijfsnaam komt? Nou, zo dus!

Wat voor een bedrijf heb je?

De allerbelangrijkste vraag om jezelf te stellen, is: wat gaat mijn bedrijf doen? Wat is het doel? Wil je een grote markt bedienen en moet het een naam zijn die mensen blijven onthouden, of wil je vooral ondersteunende diensten doen?

De naam van je bedrijf kan afhangen van je ambities. Je kan kiezen voor je voor- of achternaam, of een combinatie van letters die voor jou wat betekenen. Bedenk dan wel dat als je echt groot wil worden, je vooral je doelen moet kunnen uitdragen in je producten. Natuurlijk moet je dit ook doen als je een goede bedrijfsnaam hebt, alleen is het makkelijker voor mensen om je bedrijfsnaam te onthouden als het voor mensen een logische naam is.

Waar houd je van?

Nog één: waar houd je van? Als je een hekel hebt aan de kleur roze, kun je ervoor kiezen om de kleur roze in je bedrijfsnaam te doen, of juist niet. Het is natuurlijk fantastisch als je de naam meteen hebt, maar jatten, dat mag niet. Sommige bedrijfsnamen zijn nu eenmaal beschermd. Je kan je laten inspireren door bijvoorbeeld Disney, maar je bedrijf Mickey Mouse, Walt Disney of Donald Duck noemen: dat kan niet zomaar.

Toets je bedrijfsnaam bij je beoogde doelgroep

Idealiter maak je een lijstje van potentiële namen. Waarom? Zo heb je keuze en kun je nog even stoeien. Je hebt je ideale bedrijfsnaam niet binnen een seconde bedacht – althans, ik niet. Met mijn lijstje onder mijn spreekwoordelijke arm bestookte ik mijn vrienden en mijn potentiële doelgroep. Wat vonden zij van de namen? Wat vonden ze wel tof, wat niet? Welke associaties kregen ze ermee en waren dat dingen waar ik mee geassocieerd wilde worden? Zo ontstond uiteindelijk De Techkoningin.

Zoals ik al eerder zei, heb ik ook twee bedrijven gehad die Kaktussen en Buro Stijltang heetten. Kaktussen was een mamablog en was een speling op de grap ‘Er zit overal kak tussen’. Ontzettend leuk en een grapje die veel mensen kennen, maar er waren ook mensen die zich afvroegen waarom ik cactussen met k’s had geschreven, of ik dan cactussen verkocht en – nou ja. Het bedrijf wat ernaast ontstond, was Buro Stijltang. Ik moest snel een naam bedenken, omdat mijn technische expertise steeds gevraagd werd en ik dat niet onder de noemer van de mamablog wilde doen. Eureka, midden in de nacht: ik programmeer en style websites (stijl) en mensen noemen me soms een bitch, want dat krijg je als je een vrouw bent in de techniek, dus tang. Woordgrapje op stijltang. Zelf best briljant, vind ik nog steeds, maar je moest best ver doordenken. Dus die bedrijfsnaam werd het ook niet meer.

Veranderen kan gelukkig!

Gelukkig kan je eenvoudig je bedrijfsnaam laten veranderen. Je kan meerdere handelsnamen hebben bij de Kamer van Koophandel. Wel zo handig als je nog niet zeker weet welke naam je bedrijf krijgt. Kun je in ieder geval even vooruit met je voor- en achternaam.