De 10 lekkerste lunchgerechten om mee te nemen naar het werk

Geschreven door Posted on 6 minuten leestijd 273 keer gelezen

Het liefst nemen we elke dag een heerlijke en verse lunch mee naar het werk. Toch schiet dit er vaak bij in en pakken we er al snel een zak brood bij met een plakje kaas of een veeg chocopasta. Of we halen wat in de kantine.
Het maken van een lunch is helemaal niet zo moeilijk of tijdrovend. Veel dingen zijn simpel en snel en zelfs al de avond er voor te bereiden. Dit zijn de 10 lekkerste en meest simpele lunchgerechten die mee kunnen naar het werk. 

Sandwiches

Brood wordt ineens een stuk specialer als we er wat meer aandacht aan besteden. Een beetje sla en wat groente er op doet wonderen voor jouw lunch. 
Denk bijvoorbeeld eens aan donker brood met een dun laagje mayonaise, enkele plakjes kipfilet, verse spinazie bladeren en plakjes tomaat. Of een broodje met roomkaas en frisse plakjes komkommer. Zo worden simpele sneedjes brood ineens luxe lunchgerechten.

Broodvervangers

Brood is lekker, maar toch willen we ook wel eens wat anders eten. Ben je ook even helemaal klaar met brood, maar wil je wel iets wat voor je gevoel genoeg vult? Denk dan eens aan rijstwafels, crackers of bagels. Ook kwark of Griekse yoghurt zijn prima broodvervangers. Lekker met honing en walnoten. Of juist met wat vers fruit en eventueel granola of muesli/cruesli. Pannenkoeken kun je ook meenemen naar de lunch. Naturel pannenkoeken, of juist pannenkoeken met banaan en vanille, kaneel en havermout of liever met appel en kaneel.
Voor banaan pannenkoekjes heb je 2 eieren nodig, 1 banaan, een halve kop havermout, een kwart kop appelmoes, 1 theelepel vanille en een halve theelepel kaneel. Blend dit allemaal door elkaar heen en klaar is je beslag. 

Wraps

Wraps zijn perfecte broodvervangers. Het mooie is dat je ze ook met vrijwel alles kan beleggen en nog zijn ze heerlijk voor de lunch.
Eén van mijn favo wraps zijn de ham ananas wraps. Haters van Hawaii pizza, deze is vast niet voor jullie. Deze wrap vul je met een dun laagje roomkaas, plakjes ham, stukjes ananas, kleine blokjes fetakaas, tomaat, komkommer, rucola sla melange, walnoot, wortel. In plaats van roomkaas is een beetje mosterd-dille dressing ook erg lekker. 
Weet je wat ook lekker is? Een kip-cajun wrap. Klinkt niet slecht toch? Dit maak je door de wrap te vullen met creme fraiche of honing mosterdsaus, cajun-kip reepjes, ijsbergsla, tomaat, komkommer, en geroosterde pijnboompitjes.
Een lekkere glutenvrije variant is een omeletwrap. Maak een gebakken ei en vul deze zoals je de wrap ook zou vullen. Rol de wrap op, snijd het doormidden en wikkel er aluminiumfolie omheen om de wrap makkelijk mee te kunnen nemen. 

Salade in een Mason jar

Voor een salade neem je als basis één of meerdere slasoorten (ijsbergsla, rucola, of zelfs spinazie), en vul je aan met jouw favoriete groente en/of fruit. Misschien een gekookt eitje erbij, wat noten en/of zaden of wat fetakaas. Eigenlijk kun je er prima in stoppen wat je zelf lekker vind. Let er wel op dat je dit pas de ochtend zelf bij elkaar in een bakje stopt. 
Een salade in een potje bouw je op door de natte en zware ingrediënten onderop te doen. Denk hierbij aan tomaat en komkommer. Daarbovenop doe je zware maar droge ingrediënten, zoals noten, wortel, gedroogd fruit etc. Hierop kan de sla. Bovenop de sla kan je nog dingen doen zoals kaas en overige toppings. Croutons doe je pas helemaal bovenaan. Zo blijft je salade het lekkerste. De saus voeg je pas toe als je klaar bent voor je lunch. Hiervoor verkoopt de supermarkt ook makkelijk kleine dressing zakjes. 

Pastasalade

Een pastasalade is heerlijk de dag ervoor al te maken, gewoon daarna gelijk in de koelkast zetten. Er zijn veel verschillende variaties te maken als het aankomt op pastasalade: de soorten pasta, de toppings en de saus.
Mocht je de pastasalade in een Mason jar doen, en hier bijvoorbeeld ook droge dingen in doen die vies worden als ze nat worden (zoals blokjes kaas), dan kan je de saus het beste los/apart meenemen.
Ga jij voor een heerlijke variant met pesto, mozzarella, cherry tomaatjes, fusilli en rucola en basilicum? Of toch liever een pastasalade met pasta, haricots verts, eieren, tomaatjes, rode ui, tonijn, 1 el citroensap en mayonaise? 

Bento Box

Een Bento box heb je misschien wel eens voorbij zien komen op Facebook of Pinterest. Bento is een éénpersoonsportie homemade maaltijd, gebruikelijk in de Japanse, Taiwanese en Koreaanse keuken. De hierop geïnspireerde Bento boxes zijn super leuke broodtrommeltjes met verschillende vakjes. In elk vakje kan je iets anders stoppen. Denk aan een gekookt eitje, fruit (banaan, mango, perzik, druiven), groenten (komkommer, wortel, paprika, tomaatjes) of bijvoorbeeld noten en zaden. 
Dit effect is ook leuk na te bootsen door siliconen bakvormpjes te gebruiken in een goedkoper broodbakje. Het enige vereiste is dat het broodbakje dezelfde hoogte heeft als de vormpjes, anders klemmen ze niet stevig genoeg vast en vliegt de inhoud overal door het bakje heen.

Overnight Oats

Eigenlijk is dit havermout die je een nacht in de koelkast laat staan. Maar het is zo lekker! De basis voor overnight oats is simpel. Vul je potje (ik ga uit van een Mason jar achtig potje) met een halve kop havermout, één eetlepel Chiazaad (optioneel), 1 eetlepel honing voor de zoete smaak, ongeveer een kwart theelepel vanille extract, vul dit aan met ongeveer een kwart kopje Griekse yoghurt en een half kopje melk. Roer dit goed door en je hebt de basis voor je oats. Doe hier wat vershoudfolie overheen en laat het een nacht in de koelkast staan.
De volgende ochtend kun je hier nog fruit en overige toppings aan toevoegen. Denk aan een variant met plakjes banaan, wat chocopasta of cacaopoeder, chocolade snippers, en nootjes. Of misschien een pindakaas met jam variant, met verse aardbeien. Of een appeltaart variant met kaneel, appel, walnoot of hazelnoot en honing. 
Je kunt de overnight oats ook maken met kokosmelk, sojamelk of lactosevrije melk (vervang in dit laatste geval de yoghurt ook met een lactosevrije variant en let op je toppings).

Meal Prep: neem je eten van gisteravond mee naar kantoor

Denk ook eens aan restjes avondeten die je kunt hergebruiken voor tijdens de lunch. Veel dingen zijn namelijk ook lekker om koud te eten, en je kunt ze gebruiken als de basis van je lunch. Maak de dag er voor bijvoorbeeld eens een quiche of een omelet voor de lunch. Eet je de avond er voor kip? Maak dan wat extra. Dit is perfect voor door een salade. Turkse pizza over van het avondeten? Vul deze in de ochtend nog even met jouw favo toppings, in een stukje aluminiumfolie en je lunch is klaar om mee te nemen! Of denk eens aan heerlijke pitabroodjes, deze maak je makkelijk en snel warm in de broodrooster (een tosti ijzer werkt ook). Beleg deze met kip stukjes (vooraf al gebakken natuurlijk met wat kruiden) of falafel balletjes, rauwe paprika reepjes, wat sla en tzatziki saus. Of je kunt zelfs apart lunch gaan mealpreppen. Gebakken aardappels, gegrilde kip, en een salade van feta, tomaat en komkommer? Lekker de avond ervoor al klaar te maken en een heerlijke vullende lunch voor de dag erna. 

Muffins

Ik hoor het je denken, muffins? Voor de lunch? Jazeker. Er zijn namelijk ook heerlijke muffins met havermout die perfect vullen voor het ontbijt of de lunch. Heb je nog overrijpe bananen liggen? Gooi ze door je muffins voor heerlijk vullende bananen muffins. Liever wat frisser? Maak muffins met havermout en frambozen. Ik maak mijn muffins het liefst met veel havermout, zoet frisse appeltjes, een beetje vanille extract, stukjes walnoot en pecannoot en een vleugje kaneel.

Groente en fruit

Geschikte groente en fruit om mee te nemen voor de lunch tijdens je werk kunnen zijn: snoeptomaatjes, mini snack worteltjes, paprika, mandarijntjes, banaan, druiven.
Eigenlijk zijn alle soorten groente en fruit prima geschikt om mee te nemen, alleen zal de ene de reis beter overleven dan de andere en knoeien perziken bijvoorbeeld meer dan druiven.
Dit valt nog op te omzeilen door er een fruitcocktail van te maken, neem deze mee in een potje met een vork/spork er bij en het probleem is opgelost.  
Amandelen, blokjes kaas en pretzels zijn trouwens misschien geen groente of fruit, maar wel een heerlijke snack voor tussendoor.  

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties