Volgers kopen op Instagram: waarom niet?

Je kan tegenwoordig alles kopen voor je blog of Instagram: van volgers tot unieke bezoekers. Gooi er een paar tientjes tegenaan en de deuren gaan voor je open. Waarom zou je dan nog oprechte moeite doen als de rest ook voor gemak gaat?

Betaalde volgers voor Instagram

Hoe werkt het precies?

Je kunt betaalde volgers aanschaffen. Daarvoor ga je naar een willekeurige website (via Google vind je er genoeg), betaalt een tientje en een robot gaat voor je aan het werk. Deze zoekt op basis van jouw wensen (geslacht, leeftijdscategorie, gebruikte # en bijvoorbeeld regio) naar Instagramgebruikers die aan dit plaatje voldoen. Echte gebruikers dus. En zodra ze die gevonden hebben, kan het feest beginnen!

Overigens kan je dus ook lege profielen aankopen. Daar bereik je letterlijk niks mee, maar het staat dus mooi op je Instagram-cv.

Volgen en ontvolgen

Hoe dit werkt?

Waarom heeft dit volgen/ontvolgen nut?

De tendens leeft dat je het liefst zoveel mogelijk volgers moet hebben en zelf zo min mogelijk mensen volgt. Dan ben je populair (of zelfs een influencer) en dus interessant voor bedrijven. Bovendien krijg je met meer dan 10.000 volgers de geliefde ‘swipe-functie’ waarmee jouw volgers direct naar je blog kunnen gaan. Het voordeel daarvan is natuurlijk dat je veel meer bezoekers naar je website kunt trekken.

Gebeurt het veel in de blogwereld?

Ja, zeker weten. Je ziet regelmatig accounts die vanuit het niets ineens keihard stijgen. Of die na een update van Instagram een paar duizend volgers kwijt zijn. Die tussen hun volgers ontelbaar vreemde namen hebben zitten, van mensen die ergens in een land wonen waar ze jouw taal niet eens machtig zijn.

Maar bedrijven hebben dit toch wel door?

Dat zou je denken…

Misschien vinden ze het niet interessant of jouw volgers gekocht zijn, maar mij lijkt het weinig rendabel om in zee te gaan met iemand die geen echte volgers heeft. Want uiteindelijk begin je als bedrijf een commerciële campagne met het idee daarmee zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Als diezelfde mensen gekocht zijn, in een ander land wonen en daarmee niet echt betrokken zijn bij het betreffende profiel, dan heb je er per saldo weinig aan.

Kortom, deze houding houdt het massaal kopen van volgers in stand

Wanneer bedrijven meer zouden kijken naar de betrokkenheid van de volgers, zouden veel grote bloggers op Instagram wel afvallen. Als je ruim 10.000 volgers hebt, maar je nieuwe post wordt met moeite 100 keer geliket, dan heb je daar als bedrijf weinig aan. Cijfers zeggen niks. Maar goed, zolang de commerciële wereld echt alleen maar naar getallen kijkt, houd je het kopen van volgers dus wel in stand.

Waarom zou je dan zelf ook niet gewoon nieuwe volgers kopen?

Er zijn genoeg moraalridders op de wereld, maar ik moet eerlijk bekennen dat als je zo vaak om je heen ziet gebeuren dat bloggers binnen een paar dagen explosief groeien, ik me inmiddels afvraag waarom ik in hemelsnaam dan het braafste meisje van de klas zou blijven. Als iedereen het doet, vallen de onderlinge verschillen immers ook weer weg en komen de écht goede bloggers vanzelf bovendrijven. Toch? 

Ik heb weleens een Instagram booster geprobeerd

Hierbij kon ik drie dagen op proef testen wat zo’n betaalde booster voor me kon betekenen. En het resultaat leek leuk: in een paar dagen steeg ik met 300-400 volgers en kwam eindelijk boven de 1000! Dat aantal bleef gestaag groeien, ook nadat ik was gestopt met (on)betaald boosten. Ook omdat ik # bleef gebruiken waarvan ik wist dat allerlei Amerikaanse moeders (met bots) je zouden komen volgen. Hashtags die geen enkele binding hebben met wat ik doe dus, puur om te kunnen groeien. 

Maar hoeveel nut heeft het afdwingen van een onnatuurlijke groei nu echt?

Advies van een deskundige

Vorig jaar deed ik een zevendaagse, gratis cursus van Instagram-goeroe Alex Tooby. Ze ging daarbij vooral in op de basis van Instagram (echt een aanrader) en ik veranderde een aantal belangrijke dingen aan mijn profiel. Ook ging ze in op het gebruik van hashtags en ik werd aan het denken gezet. Hoeveel nut heeft het om #mommymoments te gebruiken als mijn doelgroep zich in het Nederlandstalig gebied bevindt? Tot slot wees ze erop dat de groei vanzelf komt als je je doelgroep aanspreekt.

Terug naar de basis: mijn doelgroep

Ik wil mensen die interesse hebben in #opvoeden, #kinderen en #peuterpuberteit – om maar iets te noemen. Al die loze volgers (en ontvolgers) leveren in de praktijk helemaal niets op. Ze liken niks, reageren nergens op. En tot slot had ik een paar goede gesprekken met Kimberly, waardoor ik besloot mijn profiel onder handen te nemen. Alle volgers die niets met mij of mijn profiel hebben eruit. Best eng trouwens, want ik ging van 1560 naar 1360 in één ochtendje. Alle mogelijke uitnodigingen waarvoor je minimaal 1,5K volgers nodig hebt, waren daarmee van de baan.

Terug naar natuurlijke groei

Toch denk ik dat dit zeker wat waard is: investeren in duurzame groei. Ik kan veel meer bereiken met een vaste schare volgers die daadwerkelijk wil zien wat ik post, dan volwassen mannen uit Oezbekistan. Daarmee maakte ik meteen de bewuste keus om alle commerciële mogelijkheden uit het raam te gooien – wat Instagram betreft althans.

Conclusie: volgers kopen? Blijf bij jezelf

Heb je commerciële interesse in Instagram?

Kijk, mij zal je niet horen zeggen dat je dan volgers moet kopen. Volgens mij komt oneerlijkheid op een bepaald moment toch bij je terug. En ik denk dat het niet zozeer nut heeft als je via een betaalde robot allerlei nieuwe volgers bij elkaar harkt, als ze feitelijk geen interesse hebben in je blog en profiel.

Succes kost tijd

Vaak kost het gewoon tijd om succesvol te worden. Dat kan je inderdaad betaald afdwingen, maar in de praktijk levert het je vooral een hol gevoel op lijkt me. Is het echt leuk als je tienduizenden volgers hebt, waarvan maar vijfhonderd je volgen omdat ze je interessant vinden? Hoeveel is het dan waard?

Oprecht zijn brengt je altijd verder

Tja, misschien loop je nu een spontaan opgestuurde crème of outfit mis. Maar net als je blog horen ook je social media accounts te draaien om echtheid en niet slechts te drijven op een commerciële insteek. Uiteindelijk wil ik met Instagram leuke, gezellige vrouwen (en mannen) bereiken die hun eigen opvoedmethodes met een korreltje zout kunnen nemen, soms klagen over de kinderen maar er zielsveel van houden en die openstaan voor andermans mening. Ook als die anders is dan die van henzelf. En dat kan geloof ik alleen door mezelf te blijven.